Пераможца алімпіяды – адзнака на усё жыццё

Бачкарова, Юлія. Пераможца алімпіяды — адзнака на усё жыццё : [Магілёў прымаў заключны этап Рэспубліканскай алімпіяды па геаграфіі і працоўным навучанні] / Юлія Бачкарова // Настаўніцкая газета. — 2018. — 10 красавіка. — С. 2.

Магілёў прымаў заключны этап Рэспубліканскай алімпіяды па геаграфіі і працоўным навучанні. Інтэлектуальйыя спаборніцтвы сабралі на базе навучальных уетаноў города амаль 190 юных разумнікаў з усёй краіны — таленавітых і перспектыўных навучэнцаў, якія ўжо даўно ўвайшлі ўзалаты фонд белоруской моладзі. Кожнага з іх з нецярпеннем чакаюць профильныя ўстановы.

Па вучэбным прадмеце “Геаграфія” свае веды праверылі 112 вучняў. Больш за палову з іх удзельнічалі ў дадатко вым туры на англійскай мове. На думку намесніка старшыні журы заключнага этапу Рэспубліканскай алімпіяды па геаграфіі, кандыдата геаграфічных навук, загадчыка кафедры прыродазнаўчанавуковых дысцыплін і інфарматыкі Мінскага абласнога інстытута развіцця адукацыі Гёнадзя Зянонавіча Озема, усіх гэтых навучэнцаў адрознівае высокая ступень матывацыі да вывучэння прадмета. I справа нават не ў перспектыве паступаць без экзаменаў на профільныя спецыяльнасці ваўстановы вышэйшай адукацыі.

— Без геаграфіі мы нідзе, таму элементарный веды па гэтай дысцыпліне як культурны кампанент патрэбны кожнаму чалавеку, — упэўнены суразмоўца. — Гэта прадмет камунікацыйнага характару, і калі гаварыць пра камунікатыўнасць — сацыяльную, прасторавую, пра мабільнасць, то, безумоўна, гэтыя дзеці гатовы асвойваць навакольны свет лепш, чым аднагодкі. Упэўнены, сярод удзельнікаў алімпіяднага руху па геаграфіі выпадковых людзей няма: геаграфія — тэта арыстакратычная навука, і тыя, хто зразумеў яе каштоўнасць, застаюцца верныя свайму выбару да канца.

Выпрабаванні па геаграфіі складаліся з двух этапаў — тэарэтычнага і практычнага. Па словах Генадзя Зянонавіча, тэарэтычны тур перш за ўсё быў арыентаваны на тэндэнцыі кампетэнтнаснага падыходу ў фарміраванні заданняў.

— Заданні ўключалі ў тым ліку і заданні рэпрадуктыўнага характару, — адзначыў ён. — Іх доля ў агульнай структуры была нязначнай, аднак давала пэўную фору тым, хто на да- волі высокім узроўні сам ведае школьны прадмет “Геаграфія”, Заданні двух апошніх блокаў былі складзеныя ў стылістыцы міжнародных геаграфічных алімпіяд і фактычна на 100% былі кампетэнтнаснымі. Гаварыць аб тым, што нехта з імі справіўся дрэнна, нельга — узровень удзельнікаў адпавядае. Аднак у гэтым годзе быў прадстаўлены вельмі вялікі і даволі роўны масіў работ, якія набралі ад 50 да 60%. На іх фоне вылучаецца трупа лідараўу 11 класе — тыя, хто ўдзельнічаў у міжнародных алімпіядах: адзін залаты медаліст і два бронзавыя. Натураль­на, узровень гэтых канкурсантаў каласальнейшы. Самае цікавае, што тэта навучэнцы з далёка не тытулаваных школ, а так- сама не са сталічных навучальных устаноў.

Практычны этап па геаграфіі праходзіў на трох адкрытых участках. Два з іх знаходзіліся ў Магілёве, адзін, самы складаны і адказны, — за межамі горада ў знакавым гістарычным месцы — на мемарыяльным комплексе “Буйніцкае поле”. Выкарыстоўваючы глазамерную здымку і элементарныя прыборы — компас, лінейку, транспарцір, алоўкі, дзеці працавалі наўчастках плошчай больш за 1 квадратны кіламетр. Яны праводзілі тэматычнае абследаванне гарадской тэрыторыі, звязанае з функцыянальнай структурай горада: вызначалі транспартную інтэнсіўнасць у межах адной з аўтамагістралей абласнога цэнтра, вывучалі турыстычна-рэкрэацыйную структуру цэнтральнай часткі сталіцы Прыдняпроўскага рэгіёна і асаблівасці размяшчэння аб’ектаў гандлю.

Заданні насілі строга практыка-арыентаваны характар: іх выкананне дапамагала выявіць не веды, а менавіта ўзровень навыкаў удзельніка, які развіваецца не столькі на ўроках геаграфіі, колькі ў пазаўрочнай дзейнасці па прадмеце, — растлумачыў Генадзь Зянонавіч. — I найбольш моцныя дзеці выяўляюцца менавіта гэтым турам, бо проста так выканаць кампетэнтнаснае задание даволі складана. Больш за тое, за­дание выяўляе менавіта тых, хто лепш падрыхтаваны да ажыццяўлення прафесійнай дзейнасці.

Па выніках двух этапаў прызавыя месцы заняў 51 удзель- нік: вызначана 25 дыпламантаў трэцяй ступені, 16 — другой і 10 — першай. Сярод уладальнікаў “золата” поспех атры- малі прадстаўнікі Мінска — тры дыпломы і Віцебска — два, на рахунку астатніх абласцей — па адным прызавым месцы. Так, дыпломамі I ступені заключнага этапу Рэспубліканскай алімпіяды па вучэбным прадмеце “Геаграфія” ўзнагароджаны: навучэнцы 9 класа гімназіі № 1 Віцебска Дзіяна Хлутко- ва, гімназіі № 10 Гомеля Аляксандр Шпакоўскі, гімназіі N° 1 імя М.В.Рамашкі Капыля Ягор Александровіч; вучні 10 класа Гро- дзенскай гарадской гімназіі Максім Сілоў, гімназіі № 2 Віцеб- ска Марта Шпіндзер, гімназіі № 16 Мінска Валянцін Калінін; навучэнцы 11 класа гімназіі № 1 Брэста Антон Засімук, гімназіі № 3 Магілёва Павел Стульнікаў, Мінскага дзяржаўнага аблас­нога ліцэя Уладзімір Трэйгіс і гімназіі № 18 Мінска Андрэй Васілюк.

11-класнік Павел Стульнікаў, залаты і сярэбраны прызёр міжнародных алімпіяд па геаграфіі, уладальнік прыза за самае арыгінальнае рашэнне геаграфічных задач на гэтым этапе рэспубліканскай алімпіяды, не збіраецца ісці па геаграфічным профілі — яго цікавіць архітэктура. Тым не менш малады чалавек цвёрда ўпэўнены, што набытыя ім падчас падрыхтоўкі да алімпіяд веды абавязкова спатрэбяцца і ў штодзённым жыцці, і ў прафесійнай дзейнасці:

— Многія пытаюцца, як геаграфія можа быць звязана з архітэктурай? Я лічу, што гэтая сувязь непарыўная: архітэктура — прасторавая навука і ў той жа час навука сацыяльная, усё гэта вывучаецца і ў геаграфіі: нам неабходна добра разумець грамадства, глабальныя тэндэнцыі сучаснасці, а таксама тое, як людзі і аб’екты ўзаемадзейнічаюць у навакольным свеце. Геаграфія выхоўвае прасторавае мысленне, а таксама дапамагае набыцьусе неабходныя навыкі, якія выкарыстоўваюцца і ў архітэктуры.

Заключны этап Рэспубліканскай алімпіяды па працоўным навучанні сабраў 75 удзельнікаў з 7 па 11 клас. Па профілі ‘‘Тэхнічная праца” за дыпломы змагаліся 39 юнакоў, па профілі ‘‘Абслуговая праца” спаборнічалі 36 дзяўчат. У гэтым годзе ў заключным этапе ўдзельнічала многа навучэнцаў з сельскай мясцовасці — прыкладна 30% ад агульнай колькасці.

— Алімпіяда па працоўным навучанні адрозніваецца ад спаборніцтваў па іншых вучэбных прадметах тым, што тут дзеці ствараюць не толькі інтэлектуальны прадукт, але і матэрыяльны, які дазваляе рэалізавацца творча і атрымаць эстэтычнае задавальненне, — падкрэсліў старшыня журы намеснік дэкана па выхаваўчай рабоце тэхнолага-біялагічнага факультэта Мазырскага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя І.П.Шамякіна Сяргей Мікалаевіч Гладкі. — Менавіта таму моладзь не трэба прымушаць удзельнічаць у алімпіядзе — яна едзе сюды з запаленымі вачыма, бо пераможца алімпіяды — тое, што застаецца на ўсё жыццё.

Як і па геаграфіі, выпрабаванні па тэхнічнай працы былі тэарэтычнымі і практычнымі. Напрыклад, хлопцам у першым туры было прапанавана 30 заданняў. 3 іх 25 уключалі веданне тэорыі — асноўных паняццяў, відаў апрацоўкі і інструментаў, 5 заданняў насілі творчы характар і ўключалі ў сябе канструктарскія, тэхналагічныя і графічныя заданы.

Дзяўчаты на практычным туры займаліся вырабам сэта для снедання ‘‘Вясновы настрой”. Майстрыхі шылі, вязалі і на­ват вышывалі. У свой час хлопцы павінны былі паказаць свае ўменні па апрацоўцы драўніны і металу, выканання дакпадных памераў вырабу дэтапей і іх якаснай зборцы. Таксама ў шэраг іх навыкаў павінна было ўвайсці чытанне графічнай дакументацыі, прадстаўленай разам з практычным заданием. На гэтым этапе, на думку старшыні журы, вялікую ролю адыгралі добрыя веды дзяцей па чарчэнні:

— Па новых вучэбных праграмах ужо праз два гады дзевяцікласнікі не будуць вывучаць чарчэнне, а сам прадмет будзе ўключаныўпраграмупапрацоўнымнавучанні. На жаль, гэтага аб’ёму не хопіць для навучання дзяцей мінімальным навыкам чарчэння. На думку ўсіх удзельнікаў і прадстаўнікоў каманд заключнага этапу алімпіяды, адну гадзіну чарчэння ў тыдзень неабходна вярнуць у 9-я класы.

Дадатковыя балы на гэтым практычным этапе можна было атрымаць І за творчы падыход да выканання алімпіяднай работы: за навучэнцамі было замацавана права змяніць атрыманае задание, не мяняючы габарытаў вырабу. Дзякуючы гэтаму, на дэталях з’яўляліся дэкаратыўныя элементы, якія надавалі канчатковай рабоце індывідуальнасць і аўтарскі стыль. У гэтым годзе хлопцы працавалі над стварэннем сувенірнага вырабу “Працоўнае навучанне — 2018”.

— Па ўзроўні складанасці практычнае задание для хлопцаў можна прыраўнаваць да праграмы сярэдніх спецыяльных устаноў адукацыі і прафесійных каледжаў, — падкрэсліў Сяргей Мікалаевіч. — На алімпіядзе з такімі вырабамі спраўляюцца сямікласнікі — гэта найбольш яскрава сведчыць аб узроўні падрыхтоўкі хлопцаў. Прайшоўшы праз алімпіядны рух, яны ўмеюць выконваць складаныя вырабы хутка і якасна, у перспектыве з гэтых хлопцаў атрымаюцца высакакласныя прафесіяналы, якім пад сілу нават самыя складаныя вытворчыя заданы.

Яшчэ адзін станоўчы момант — пераможцы і прызёры рэспубліканскага этапу алімпіяды атрымліваюць права пасту­паць на профільныя спецыяльнасці ў шэраг беларускіх УВА без сертыфікатаў цэнтралізаванага тэсціравання і ўступных экзаменаў. Па прафесіі яны могуць быць настаўнікамі працы, інжынерамі-тэхнолагамі швейнай вытворчасці, інжынерамі па рамонце і праектаванні сельскагаспадарчай тэхнікі — усяго каля 30 спецыяльнасцей.

Па выніках двух этапаў алімпіяды па працоўным навучанні прызавыя месцы занялі 34 удзельнікі: вызначана 18 дыпламантаў трэцяй ступені, 10 — другой і 6 — першай. Палова першых месцаў — у Гомельскай вобласці: выхаванцы гімназіі Петрыкава Мікіта Андрук і Андрэй Юркавец, навучэнец сярэдняй школы № 13 Жлобіна Уладзіслаў Карасёў. Таксама ў ліку пераможцаў — прадстаўніца Вялікабераставіцкай сярэдняй школы імя Прытыцкага Настасся Бельская, Вольга Врукала з Кадзінскай сярэдняй школы Магілёўскага раёна і Ульяна Вайтко, вучаніца гімназіі № 27 Мінска.

Многія з гэтых дзяцей ужо не першы раз удзельнічалі ў рэспубліканскіх алімпіядах па вучэбных прадметах. Абсалютны рэкардсмен сярод іх па колькасці ўдзелаў і ўзнагарод — 11-класнік Уладзіслаў Карасёў, выхаванец заслужанага настаўніка Рэспублікі Беларусь настаўніка-метадыста сярэд­няй школы № 13 Жлобіна Віталя Васільевіча Гузава. Дарэчы, на сцэне педагог прысвоіў свайму таленавітаму вучню тытул “Містар-майстар” і падарыў капялюш ручной работы з анапа- гічным надпісам.

Юнак — адзіны ў рэспубліцы шасціразовы пераможца абласных этапаў рэспубліканскай алімпіяды і ў гэтым годзе стаў рэкардсменам краіны па колькасці тытулаў на заключным этапе Рэспубліканскай алімпіяды па працоўным навучанні, — не без гордасці за свайго вучня адзначае Віталь Васільевіч.

— Я ўдзельнічаю ў алімпіядным руху на працягу шасці гадоў, — расказаў Уладзіслаў. — У маёй скарбонцы 5 рэспубліканскіх дыпломаў, з якіх 3 — першай ступені і 2 за абса- лютнае першае месца. На гэтай алімпіядзе ў мяне таксама «золата”. Сакрэт поспеху любога алімпіядніка — гэта працавітасць, упартасць і цярпенне, бо, каб паказаць добры вынік, неабходна працаваць на максімуме. Так, перад пачаткам спаборніцтваў за падрыхтоўкай у школе я праводзіў ад 6 да 8 гадзін у дзень. Гэтая алімпіяда — І на практычным, І на тэарэ- тычным этапах — была даволі складанай, канкурэнцыя такса­ма была высокай. Аднак работа з матэрыяламі не спалохала: мы заўсёды трэніруемся на самых горшых матэрыялах, каб на алімпіядзе не было непрыемных сюрпрызаў.

Алімпіяды з’яўляюцца самымі масавымі інтэлектуальнымі спаборніцтвамі, у якіх штогод прымаюць удзел тысячы дзяцей. Гэта ідэальны інструмент для таго, каб дзеці навучыліся разважаць, рабіць высновы, давацьтлумачэнні, устанаўліваць заканамернасці і выконваць аналітычную работу. I нават тыя дзеці, якія ў гэтым годзе не занялі прызавыя месцы, атрымалі каласальны вопыт, які ў будучыні стане для іх пропускам на п’едэстал гонару.

vowisc-1 vowisc-2

Юлія БАЧКАРОВА.
Фота аўтара.