Што гучыць пасля апакалiпсiсу?

Бунцэвiч, Н. Што гучыць пасля апакалiпсiсу? : [спектакль «На дне» Магiлёўскага абласнога тэатра лялек] / Надзея Бунцэвiч // Культура. — 2016. — 7 мая. — С. 8.

«На дне» Магілёўскага абласнога тэатра лялек у пастаноўцы галоўнага рэжысёра Ігара Казако­ва — спектакль знакавы, набалелы, «няўтульны», правакацыйны. Шэраг эпітэтаў можна працягваць — усё роўна яны не перададуць і сотай долі таго жывога, рухавага клубка змей-думак, якія жаляць пасля прагляду.

Галоўная сярод іх — дык гэта «дно» нейкага жудаснага склепа з каналізацыйнымі трубамі ці ўсё ж паддашак з комінам, ад якога да нябёсаў зусім блізка? А калі і сапраўды нябёсы побач, дык што яны нясуць — смерць ці ўваскрэсенне? Такія пытанні, зададзеныя сцэнаграфіяй, зусім не дарэмныя, бо ў іх сама сутнасць спектакля — яго перманентная амбівалентнасць, пастаянныя павароты усіх герояў і падзей то адным, то другім бо­кам. Жанравае азначэнне спек­такля, дадзенае пастаноўшчыкамі, такой падвойнасці трактовак не дае: п’еса Максіма Горкага прачытана як «экзістэнцыйная драма ў двух актах роспачы». Ды ўсё ж і той экзістэнцыялізм, усё яшчэ новы для беларускай культуры, і роспач, дзе ўжо само гэта слова міжволі вядзе да Уладзіміра Караткевіча, маюць у спектаклі рознае «начынне».

Спачатку ўзнікае музыка (кампазітар — Аляксандр Літвіноўскі). Бы оперная ўверцюра пры апушчанай заслоне, яна настройвае на далейшае дзеянне. Але чуем мы арганны космас, сапраўдную харавую містэрыю— а бачым… нейкіх жудасных чарвякоў, што абгрызаюць труп, а той, у сваю чарту, пазней выклікае асацыяцыі з пакладзеннем Хрыста ў труну. Цi ж гэта не супрацьлегласці, нечакана звязаныя ў разгалінаваныя ланцужкі інтэртэкстуальных спасылак? У такім неверагодным лабірынце скрыжаванняў, напластаванняў сэнсаў, у той самы момант, калі пасля амаль дзвюх гадзін мы канчаткова прымаем прапанаваны нам філасофскі хорар і пачынаем спачуваць жудасным двухгаловым пачварам (адна галава — лялькі, другая — самога артыста), якія імкнуцца скінуць абалонкі чарвякоў і паўстаць у чалавечых абліччах, — у тэты самы мо­мант прыходзіць канец. Не фінал, а менавіта канец: з’яўляюцца санітары і праводзяць дэзінфекцыю — «зачыстку» тэрыторыі. Усё. Больш няма нічога. I не будзе…

Рэжысёр пазбаўляецца 4-й дзеі, што ёсць у арыгінале, разам з ёй знікаюць «галоўныя», па савецкіх мерках, словы: «Чалавек — гэта гу­чыць горда!» Дый што можа гучаць пасля апакаліпсісу? Але — не про­ста гучыць, а літаральна б’е ў набат усё «суквецце» масавых чалавечых трагедый XX стагоддзя: экалагічныя катастрофы (невыпадкова «двухгаловыя»: яны прымушаюць згадаць постчарнобыльскіх мутантаў), сталінскія рэпрэсіі (трое санітараў асацыююцца з «тройкамі», якія выносілі прысуд), фашысцкі генацыд. П’еса, напісаная на досвітку мінулага стагоддзя, на мяжы 1901 — 1902 гадоў, інтэрпрэтавана як мастацкія прароцтвы-папярэджванні аўтара ўсяму далейшаму разгорту сусветнай гісторыі. Дый «прышэсце санітараў» пастаноўшчыкі «выцягнулі» ўсё з той жа 4-й дзеі, увасобіўшы словы Насты: «Змесці б вас, як смецце… куды-небудзь у яму!» Так што калі штосьці не падабаецца ў такім фінале — усе прэтэнзіі да Горкага. Дый само заканчэнне спек­такля раптоўным апакаліпсісам — зусім не ноў-хаў. Той жа ГМікалай Пінігін сваю «Чайку» ў купалаўцаў завяршае прылётам каметы — і нічога, усе артысты жывыя, а гледачы адразу пераключаюцца для апладысментаў.

Пры ўсім «чарноцці» зместу, спектакль «На дне» выклікае самыя высокія эстэтычныя ўражанні. Адмысловыя лялькі (мастак — Таццяна Нерсісян) здзіўляюць не прыгажосцю, а выразнасцю — настолькі моцнай, што змест перадаецца не словамі (іх у першай палове спек­такля часам увогуле не зразумець, бо ўсе крычаць на адной ноце, і лямант зліваецца ў аднастайную какафонію), а менавіта «лялькава-дхоннем». Нават самая простая з іх — Лука — адначасова падобная да абскубенага анёла, з якога ляцяць пух ды пер’е, і да мухі-назолы.

Акрамя сваіх артыстаў, на пастаноўку былі запрошаны двое з абласнога драмтэатра, таму спек­такль можна лічыць сумесным праектам магілёўскіх труп. I ўсё ж «жывыя» артысты тут значна прайграюць лялькам-чарвякам — няўжо наўмысна, каб яшчэ больш падкрэсліць безнадзейнасць фіналу, вырашанага як «апошняе папярэджванне»?

Разнастайная музы­ка Аляксандра Літвіноўскага скарае эмацыйнай трапнасцю. Яна не дапаўняе відовішча, не каментуе яго, не «дасказвае» за герояў іх стан — наадварот, прынцыпова кантрастуе гэтаму паўраспаду чалаве­чых целаў І душ, і часам яе неверагодная прыгажосць і глыбіня робіць дзеянне яшчэ больш страшным.

Спектакль можна прымаць ці не прымаць— абысці яго немагчыма. I забыць — таксама. Мабыць, на гэ­та і разлік?..