У высокіх паўночных шыротах

Гардзееў, Б. У высокіх паўночных шыротах / Б . Гардзееў // Магілёўская праўда. 1989. 24 лістапада.

1Іосіф Маркавіч Нядзвецкі нарадзіўся ў 1908 годзе ў Магілёве. Працаваў качагарам і машыністам кацельнай Магілёўскай цукеркавай фабрыкі «X год Кастрычніка». У 1935 годзе на вярбоўцы паехаў у Ленінград, дзе стаў машыністам вядомага ў краіне ледакола «Ермак». У саставе экіпажа «Ермака» ўдзельнічаў у выратаванні зацёртых ільдамі ў Паўночным Ледавітым акіяне ледакольных параходаў «Садко», «Малыгін» і «Георгій Сядоў»…

Коратка аб гісторыі, якая здарылася з «Сядовым».

У 1937 годзе ў Арктыцы зімавала 25 розных суднаў. Тры ледакольныя параходы заціснула ў моры Лапцевых і нанесла на поўнач. У навігацыю 1938 года большасць караблёў была вызвалена з лёдавага палону, але гэтыя тры параходы працягвалі дрэйфаваць на паўночны ўсход. Лётчыкі палярнай авіяцыі вывезлі на мацярык 184 чалавекі з саставу іх экіпажаў. На параходах засталося толькі 33 чалавекі. Да канца лета 1938 года караблі дасягнулі ўжо 83-й паралелі. У тэты час да іх прабіўся «дзядуля» савецкага ледакольнага флоту «Ермак» і змог вывесці на чыстую ваду «Садко» і «Малыгіна».

На «Сядове» ж аказалася пашкоджаным рулявое кіраванне. Ісці самастойна за «Ермаком» ён не мог. Выве­сці параход на буксіры праз ільды не ўдалося. Давялося пакінуць яго ў Арктыцы на новую зімоўку. На борце карабля вырашана было пакінуць экіпаж у саставе 15 добраахвотнікаў. Сярод іх быў і наш зямляк — I. М. Нядзвецкі.

29 жніўня 1938 года, абмяняўшыся развітальнымі гудкамі, караблі рассталіся, і «Сядоў» працягваў свой дрэйф у адзіноце. Іосіф Маркавіч, памахаўшы рукой услед «Ермаку», заспяшаўся ў машыннае аддзяленне па­рахода: яно ўжо больш як год было прадметам асаблівага клопату нешматлікага экіпажа.

— Ваша жаданне застацца на «Сядове» пахвальна,— сказаў капітан карабля К. С. Бадзігін. — Але вы павінны штомінутна… Падкрэсліваю: штомінутна!.. памятаць, — дадаў ён, — што ў вашых руках знаходзіцца жыццё судна і экіпажа.

Усе 812 дзён бяспрыкладнага дрэйфу I. М. Нядзвецкі памятаў гэтыя словы капіта­на і адчуваў на сваіх плячах груз вялікай адказнасці, уciмі сіламі дапамагаў маракам.

Роўна праз год «Георгій Сядоў» дасягнуў самай паўночнай кропкі — 86 градусаў 39 мінут паўночнай шыраты і 47 градусаў 55 мінут усходняй даўгаты, і пасля гэтага карабель нанесла на поўдзень у праліў паміж Шпіцбергенам і Грэнландыяй. Шмат цяжкіх выпрабаванняў перанеслі сядоўцы: яны перажылі 153 сцісканні льдоў, не раз карабель быў на грані гібелі і каманда рыхтавалася да высадкі на лёд. А аднойчы льдзіны нахілілі «Сядова» на 30 градусаў, і вада хлынула ў машыннае аддзяленне. «Гераізм і спакой машыннай каманды, — успамінаў пазней начальнік Галоўпоўначмаршляху I. Д. Папанін, — выратавалі карабель».

…Трэск і грукат напаўзаючых адна на адну гіганцкіх ільдзін зліваліся ў адзіны і грозны гул стыхіі. Здавалася, жалобна стагналі надбудовы «Сядова», па яго корпусу часамі праходзілі нібы б нервовыя дрыжыкі. Уважліва аглядаючы сцены корпуса карабля ў машынным аддзяленні, Іосіф Маркавіч з трывогай выявіў яшчэ невялікую трэшчыну. Праз яе са злосным шыпеннем і свістам урывалася за­бортная вада.

— Аўра-а-а-ал! — закрычаў ён, прыцягваючы ўвагу двух сваіх таварышаў і, абхапіўшы цяжкі драўляны брус з загадзя нарыхтаваных аварыйных матэрыялаў, кінуўся да трэшчыны, з цяжкасцю наваліўся на яе спінай.

Тры гадзіны Іосіф Маркавіч з таварышамі змагаўся за жыццё карабля. На трэ­шчыну быў накладзены трывалы пластыр.

Гэта толькі адзін эпізод з біяграфіі магіляўчаніна ў час дрэйфу «Сядова». Былі і іншыя, не менш хвалюючыя і драматычныя, дзе праявіліся яго талент механіка-машыніста, мужнасць, смеласць і знаходлівасць.

Толькі 12 студзеня 1940 года «Георгій Сядоў» сустрэўся ў разрэджаных ільдах Ледавітага акіяна з караблямі, пасланымі на яго выручку з палону. 1 лютага сфдоўцы ўступілі на родную зямлю, а праз два дні чыталі ў «Правде» Указ Прэзідыума Вярхоўнага Савета СССР аб прысваенні ўсім ім высокага звання Герояў Савецкага Саюза.

Подзвіг сядоўцаў, адзначала газета ў перадавым артыкуле, вялікі. Гэтыя мужныя людзі, змагаючыся з непагодай і холадам, цемрай і аднастайнасцю палярных буд­няў. змаглі правесці значную даследчую работу, зрабілі важныя навуковыя адкрыцці.

…У першыя дні Вялікай Айчыннай вайны I. М. Нядзвецкі пайшоў на фронт. Пас­ля разгрому гітлераўскай Германіі зноў вярнуўся на работу ў Арктыку — узначаліў адну з палярных стан­цый. 26 снежня 1959 года трагічна загінуў, да канца выканаўшы свой службовы абавязак. Пахаваны ў Маскве.

На жаль, у Магілёве ма­ла што ведаюць аб подзвігах свайго героя-земляка. Нічога пакуль не зроблена для ўвекавечання імя гэтага слаўнага і мужнага чалвека.

Б. ГАРДЗЕЕЎ.
член Саюза журналістаў СССР.