«Юбілей горада — у адным уроку”

Драздова, Кацярына. «Юбілей горада — у адным уроку” : [урок англійскай мовы па тэме «Мой родны горад Магілёў»] / Кацярына Драздова // Настаўніцкая газета. — 2017. — 17 кастрычніка. — С. 7.

Сёлета Магілёў адзначае 750 гадоў. Атмасфера свята адчуваецца паўсюль: і ў святле сонечных промняў, і ў лёгкім ветрыку, і ў яркасці кветак на клумбах, і вядома, у тварах жыхароў роднага города. Такую ж святочную атмосферу я старалася захаваць падчас урока англійскай мовы па тэме «Мой родны горад Магілёў» у 7 класе. Урок быў праведзены на пасяджэнні школы маладога настаўніка Ленінскага раёна Магілёва ў концы мінулага навучальнага года.

Матэрыялы ўрока дазволілі вучням у чарговы раз дакрануцца як да вядомых, так і малазнаёмых фактаў багатай гісторыі і культуры Магілёва, садзейнічалі развіццю ўменняў у рамках сацыякультурнай кампетэнцыі прадстаўпяць свой родны горад ва ўмовах іншамоўных міжкультурных зносін.

Падчас работы ў парах вучні сабралі разрэзаныя паштоўкі з выявамі славутасцей горада і з лёгкасцю вызначылі тэму ўрока, а разам з настаўнікам — мэтапакладанне: да канца ўрока яны змогуць распавесці пра гісторыю і славутасці Магілёва. Каб актывізаваць лексічны матэрыял у вусным маўленні, вучні падзяліліся на 2 групы, адна з якіх зачытвала на картках азначэнні слоў, а другая правільна падбірала словы да азначэнняў. З мэтай больш грунтоўнай адпрацоўкі актыўнай лексікі навучэнцы складалі сказы з прапанаванымі словамі.

Першай часткай аперацыйна-пазнавальнага этапу ўрока было ўспрыманне і разумение іншамоўнага маўлення на слых. Вучням быў прапанаваны аўдыятэкст аб Магілёве. Настаўнік выключыў магчымыя лексічныя цяжкасці перакладу слоў to rob, a villain, the Grand Duchy of Lithuania. Перад першым праслухоўваннем перад вучнямі была пастаўлена задача паспрабаваць знайсці інфармацыю для адказаў на наступныя пытанні:

Is Mogilev an ancient city? Are there any legends about Mogilev’s name? Are there many sights in the city? What is the name of Mogilev central street?

Перад другім праслухоўваннем аўдыятэксту кожны вучань атрымаў гэты тэкст з 16 пропусками Адна група вучняў запаўняла першыя 8 пропускаў, другая запаўняла неабходнымі словамі другія 8 пропускаў, а пасля другога праслухоўвання вучні абедзвюх груп правяралі і карэкціравапі адно аднаго, калі было неабходна.

У наступным заданні трэба было па праслуханым тэксце пагадзіцца ці абвергнуць факты, выпраўляючы няправільныя: 1. Mogilev is situated in the south of Belarus. 2. Villain Masheka looked like a lion. 3. Mogilev was Otto Schmidt’s native town. 4. There are 2 factories in our town. 5. Villain Masheka was killed by his friend. 6. Pervomayskaya is the central street of Mogilev.

Прыемнай нечаканасцю для вучняў стала задание, падчас якога яны адказвалі на відэапытанні па аўдыятэксце, якія загадзя падрыхтавалі вучні нашай школы:

1.When was Mogilev castle built?
2. Masheka robbed the rich and gave money to the poor, did not he?
3. Does Mogilev stand on the Dnieper or on the Svisloch?
4. What famous people lived in your city?
5. What sights can you see in Pervomayskaya street?
6. What is the population of Mogilev?

Далей па аўдыятэксце трэба было растлумачыць, што значаць згаданыя ў аповедзе пра Магілёў лічбы 1003, 45, 5, 2, 1526, 1267.

Апошняе задание — правільна злучыць часткі сказаў на інтэрактыўнай дошцы.

Match the halves of the sentences:

1. The city suffered a lot  a. and gave money to the poor
2. Famous people of Mogi­lev are  b. that Mogilev was founded earli­er, in 1003
 3. Villain Masheka robbed the rich  c. in the Great Patriotic War
4. Some archeologists say  d. A.Lanskaya, 0.Schmidt, P. Maslennikov and others
5. After the war  e. be a part of the Grand Duchy of Lithuania, Poland and Russia
6. Mogilev used to  f. Mogilev was reconstructed

Другой часткай аперацыйна-пазнавальнага этапу стала чытанне пры дапамозе прыёму “Мазаіка”. Вучні падзяліліся на 3 групы па прынцыпе наяўнасці ў іх на партах картах з нумарамі 1,2,3. Кожная група атрымала тэкст пра адну са славутасцей Магілёва і табліцу з пытаннямі для запаўнення (дадатак 4, 5). Групы, адказаўшы на пытанні па сваім тэксце, стараліся даведацца адказы на астатнія пытанні. Вучні падыходзілі адзін да аднаго і высвятлялі інфармацыю, якая адсутнічала ў табліцы. Такая праца над тэкстам спрыяе актыўнаму маўленчаму ўзаемадзеянню паміж навучэнцамі.

The Town Hall

The town hall is a symbol of the city. It was built in 1681 after Mogilev had got Magdeburg selfgovernment right. It has a big clock on its top. The town hall was considerably damaged (пашкоджаны) during the Great Patriotic War and in 1957 it was completely ruined. A restored city hall was opened to visitors in 2008. Now there is a museum of the town history inside it and all visitors can see a lot of things, telling about the rich history of our native town.

The Art Museum named after P.Maslennikov

This art museum was built in 1903—1914. There used to be a land bank in this building. In the 1930s a regional committee of Belarus Communist Party was situated here, at the storage depot (сховішча) of which Efrosinya Polotskaya Cross was kept. Today Maslennikov regional arts museum is located here. Maslennikov is a famous Belarusian painter who was born in Mogilev region. Visitors can see a lot of his beautiful pictures in this museum

Buinichi field

Buinichi field memorial was opened to visitors in 1995. It is a symbol of the glory of the soviet soldiers who defended Mogilev in the Great patriotic war in 1941. Famous Russian writer Konstantin Simonov wrote the book called “The alive and the dead”, telling us about Mogilev defense in this field in 1941. There is a beautiful 27 metre chapel in memory of all those, who died in the battle of Mogilev. Also there is a memorial stone in honour of K. Simonov. So, Buinichi field is visited by a lot of tourists from other Belarusian regions and from abroad.

Information Buinichi field The Town Hall The Art Muse­um named after P. Maslennikov
When was it built/ opened?
What can visitors see there?
What is it famous for?

Наступнай часткай аперацыйна-пазнавальнага этапу было ўдасканаленне навыкаў маналагічнага маўлення. Вучням прапаноўвалася пры дапамозе нагляднага дапаможнага сродку расказаць, якія славутасці горада яны парэкамендавалі б наведаць турыстам і чаму.

Useful phrases

I can take tourists to…
I would recommend to visit…
You should visit…
I think, you can visit…,              because…
I advise you to visit…

На кантрольна-карэкцыйным этапе з дапамогай вэб-сервісу Plickers была праведзена ведавая рэфлексія, падчас якой вучні адказвалі на пытанні, выкарыстоўваючы карты QR-кодаў.

Далей, улічваючы мэту ўрока — маўленне, была праведзена дзейнасная рэфлексія: вучні разам з настаўнікам падсумоўвалі веды, атрыманыя на ўроку, на падставе дадзеных маўленчых клішэ: 1. I have learnt that… 2. I have not known before that… 3. It was interesting / useful / surprising to know about the legends / history / sights of Mogilev.

Пытанні на кантрольна-карэкцыйным этапе ў тэставай праграме Plickers.

1. Mogilev was founded in…
a) 1067;
b) 1167;
c) 1267;
d) 1148.

2. Masheka was…
a) a villain;
b) a clown;
c) a prince.

3. Mogilev didn’t suffer during the Great Patriotic War.
a) True;
b) False.

4. Which sight is not situated in Mogilev?
a) the Town Hall;
b) Maslennikov’s museum;
c) the National library;
d) Buinichi field.

5. There is only one legend about the name of Mogilev.
a) True;
b) False.

6. The town hall of Mogilev was not ruined in the past.
a) True; b) False.

7. Which famous person is not from Mogilev?
a) Alyona Lanskaya;
b) Otto Shmidt;
c) Andrey Melnikov;
d) Yakub Kolas.

8. Find the incorrect statement:
a) Buinichi field memorial was opened in 1985;
b) Mogilev drama theatre is built in 1888;
c) Mogilev is visited by a lot of tourists every day.

Улічваючы вынікі анлайн-апытання ў Plickers, вучням было прапанавана дыферэнцыраванае дамашняе заданне. Навучэнцы, якія дапусцілі 1—2 памылкі пры апытанні, павінны былі напісаць ліст сваім сябрам па інтэрнэт-праекце “Плюшавы мішка” ў Каліфорнію, каб запрасіць іх наведаць Магілёў, і прывесці аргументы, чаму варта сюды прыехаць. Вучням, у каго было 3 і больш памылак, прапанавана яшчэ раз папрацаваць дома над тэкстам пра Магілёў і выканаць заданні па тэксце.

Такім чынам, у выніку камбінавання розных прыёмаў пры ажыццяўленні асноўных відаў маўленчай дзейнасці (чытання, гаварэння і ўспрымання і разумения іншамоўнага маўлення на слых) мэта ўрока была дасягнута. Кожны вучань змог выказацца пра факты з гісторыі роднага горада і яго славутасці.

Кацярына ДРАЗДОВА,
настаўніца англійскай мовы
сярэдняй школы №28 г. Магілёва.