Захаваная спадчына

Строгiна, С. Захаваная спадчына / Святлана Строгiна // Культура. — 2007. — 10-16 лiпеня. — С. 8.

Адным з галоўных аспектаў дзейнасці Магілёўскага абпаснога мастацкага музея імя П. Маспенікава з’яўляецца наяўнасць пасгаянных экс-пазіцый. Таму адкрыццё экспазіцыі «Захаваная спадчына» — яшчэ адзін крок наперад да зберажэння культурней спадчыны нашай краіны, раз­умения яе значнасці. Гэта вынік шматгадовай працы розных людзей…

Праект стварэння пастаяннай экспазіцыі «Захаваная спадчына» распрацаваны на аснове музейных «Канцэпцыі аддзела старажытнабеларускага мастацтва» ад 18 верасня 1999 года і «Канцэпцыі збіральніцкай і экспазіцыйнай дзейнасці» ад 26 лістапада 1999 года. Навуковыя дакументы падрыхтаваны намеснікам дырэктара па навуковай рабоце С.Строгінай і ажыццяўляюцца разам з загадчыкам навукова-экспазіцыйнага аддзела Г.Конанавай, з 1999 па 2004 год — галоўным захавальнікам У.Лiтвінавай, рэстаўратарам алейнага і тэмпернага жывапісу Н.Куніцкай, старшым на-вуковым супрацоўнікам, а з 2004 г. — галоўным захавальнікам І.Хорта-вай, старшым навуковым супрацоўнікам В.Купрыной.

Рэалізацыя важнага для Магілёўшчыны праекта адбылася дзякуючы фі-нансаванню Магілёўскага аблвыканкама, упраўленню культуры Магілёўскага аблвыканкама, намаганням і актыўным дзеянням адміністрацыі музея. Распрацоўкі і рэалізацыятэхнічнага праекта належаць дызайнеруУ.Бірукову.

Музей выказвае падзяку за дапамогу ў стварэнні пастаяннай экспазіцыі «Захаваная спадчына»: Нацыянальнаму музею гісторыі і культуры Рэспублікі Беларусь, Гродзенскаму абласному гісторыка-археалагічнаму му­зею, Магілёўскаму абласному краязнаўчаму музею і асабіста — археолагу, навукоўцу З.Яцкевічу.

Магілёўскія землі ляжаць на мяжы дзвюх вялікіх культурна-гістарычных традыцый: усходняй і захолнееўрапейскай. Уплыў Усходу найбольш адчувальнь: ў сярэднявеччы, Захаду — у XVII—XVIII стагоддзях. Аднак паступова на нашых землях развіваецца самабытнае і цэласнае мастацтва, якое адрозніваецца ад мастацтва суседніх народаў як у стылявых, так і ў філасофска-эстэтычных напрамках.

Менавіта тады адбыўся сінтэз эстэтыкі высокадухоўнага мастацтва эпохі старажытнай Русі і жывапіснай тэхнікі Захаду. Выдатныя помнікі, якія адлюстроўваюць гэты сінтэз, адносяцца да сярэдзікы XVIII стагоддзя. Гэты перыяд дазваляе разгледзець тэрытзрыяльныя асаблівасці і стыль манументальнага жывапісу Магілёўшчыны.

Самабытным і цікавым помнікам манументальнага жывапісу 50-х гадоў XVIII стагоддзя з’яўляецца насценны роспіс лесвічнай клеткі касцёла і кляштара кармелітаў у гарацскім пасёлку Бялынічы, над якім працаваў манах Іосіф з пвума памочнікамі — Шульцам і Прозарам.

У 1978 годзе ў сувязі з аварыйным станам будынка рэшткі кляштара павінны былі ўзарваць. Ведаючы пра гэ­та, на месца здарэння выехала трупа рэстаўратараў, у тым ліку УЛукашэвіч, Ф.Сарока i У.Ракіцкі. Фрэскавы роспіс быў зняты і адпраўлены ў г.Мінск для правядзення кансервацыйных работ. Менавіта ў стане кансервацыі фрэскавыя кампазіцыі ў 1995 годзе з’явіліся ў музеі.

У 1999 годзе навуковымі супра­цоўнікамі музея былі наладжаны на­вуковыя экспедыцыі ў Мсціслаў (касцёл кармелітаў) і ў Слаўгарад (царква Ражджаства Багародзіцы), каб зрабіць аналіз, вылучыць агульныя роспісы і своеасаблівасці магілёўскага манументальнага жывапісу, арыгінальнасць выяўленчых сродкаў…

Адным з такіх сродкаў з’яўляецца стрыманы, не шырокага дыяпазону, але выключна вытанчаны каларыг, пабудаваны на мяккіх празрыстых танах з перавагай чырвонага, мяккага ліловага і шэрага колераў, што не сустракаецца ў суседніх жывапісных школах.

Вельмі вера годна, што на манументальны жывапіс Бялыніцкага кляштара кармелітаў вызначальны ўплыў аказаў жывапіс знакамітага старажытнага абраза Бялыніцкай Божай Маці і іншых мясцовых абразоў.

Дарэчы, супрацоўнікамі музея ў 2000 годзе быў набыты адзін са спісаў абраза Бялыніцкай Маці Божай (XVIII ст., палатно, алей) у прыгожай, тонкай работы разьбяной аправе.

Прадстаўленыя кампазіцыі ману­ментальнага жывапісу і абраз Бялыніцкай Маці Божай — аснова паста­яннай экспазіцыі.

Вельмі цікавымі з’яўляюцца кнігі магілёўскай друкарні XVII стагоддзя і іншых. Гравюры гэтых выданняў былі своеасаблівымі ўзорамі-кужбужкамі для іканапісцаў, рэзчыкаў, скульптараў, майстроў дэкаратыўна-прыкладнога мастацтва.

Дапаўняюць наша ўяўленне аб свецкім мастацтве Магілёўшчыны XVI-XVIII стст. кафля з герапьдычным і раслінным арнаментам, шкло, люлькі, дзіцячыя свістулькі, вырабы са скуры, што былі знойдзены пры раскоп­ках у 1989 годзе ў горадзе Магілёве, а ў 1999-ым перададзены ў наш музей археолагам Зміцерам Яцкевічам.

Пастаянная экспазіцыя «Захава­ная спадчына» пазнаёміць наведвальнікаў з калекцыяй помнікаў культу­ры XVI-XVIII стст., якія ўдалося саб-раць, захаваць, адрэстаўраваць. Тут, у музеі, можна атрымаць уражанне аб развіцці выяўленчага мастацтва на Магілёўшчыне, адчуць самабытнасць і своеасаблівасць твораў, адметнасць менавіта гэтай калекцыі.