Кант і такт «у адным флаконе»

Бунцэвiч, Н. Кант і такт «у адным флаконе» : «M.art.кантакт» у Магiлёве : пошукi — актуальныя / Надзея Бунцэвiч // Культура. — 2016. — 2 красавiка. — С. 2, 6-7.

XI Міжнародны маладзёжны театральны форум «M.@rt.кантакт», што прайшоў у Магілёве 21 — 27 сакавіка, даў не толькі мастацкія ўражанні, але і нагоду для разважанняў. Да заўсёдных пытанняў — як глядзеліся беларускія спектаклі на фоне пастановак з 9 краін і як фэсту развівацца, ху­ды рухацца далей — далучыліся больш ёмістыя: які штуршок можа даць форум нашаму мастацтву, якія ідэі, тэхнікі ці прыёмы, заяўленыя ў спектаклях, можна падхапіць.

Формула форуму

За тыдзень — 20 спектакляў (і іх 23 паказы, некаторыя ішлі двойчы), штодзённыя іх абмеркаванні, эскіз да будучага спектакля «Даты» Сяргея Анцалевіча, падрыхтаваны з артыстамі Магілёўскага абласнога драматычнага тэатра ў дні форума. Прытым, што некаторыя спектаклі праходзілі адначасова на розных пляцоўках, паўсюль білеты прададзены, гасцям і прэсе даводзіцца сядзець на падлозе ці стаяць. Так што «камерцыйнае задание» (а без гэтага цяпер ніяк) выканана. I ўзнімаць яго не мае сэнсу: у пагоні за рублём (які магчыма зарабіць і інакш) можна страціць духоўныя і мастацкія каштоўнасці, набыць якія наноў каштуе куды даражэй.

«M.@rt.кантакт» у Магілёве: пошукі — актуальныя

Вінцэнта Дуніна-Марцінкевіча, што ў Бабруйску. А вось творчы склад апошняга тэатра, не кажучы пра многія іншыя такія калектывы, штосьці не выяўляе асаблівай цікавасці. I гэта зусім не магілёўскае выключэнне. Toe ж самае можна назіраць і на іншых фестывалях, гастро­льных спектаклях: далека не ўсе з тых, для каго такія прагляды павінны быць часткай прафесіі, выкарыстоўваюць гэту магчымасць. Што ж тады наракаць на публіку? Білеты раскупляюцца, кожны спектакль выклікае авацыі, артыстаў вітаюць стоячы. Ды толькі ўсё гэта — незалежна ад якасці пастаноўкі і акцёрскай ігры.

Прыхільнасці гледачоў — рэч дзіўная, часам непрадказальная. Аналіз вынікаў глядацкіх сімпатый (а сёлета пакінуць свой голас можна было і ў фае пасля спектак­ля, і праз Інтэрнэт) — праца сацыёлагаў ды маркетолагаў. Заўважым толькі, што наперад выйшаў спектакль, на якім крытыкі, мякка ка­жучы, пакутавалі, а ў час абмеркавання асцярожнічалі ў падборы словаў. Гэта маскоўскі «Раскас» паводле Міхаіла Зошчанкі, азначаны як «выязны спектакль-канцэрт сельскай самадзейнасці» і вырашаны як «прывітанне з 1950-х». Што ж, можна зразумець: такая эстэтыка «чапляе за жывое» старэйшае пакаленне, бо вяртае яго ў дні маладосці — свае і сваіх бацькоў. «Ілюзіі» — сумесны праект Нацыянальнага цэнтра сучасных мастацтваў Беларусі і Цэнтра эксперыментальнай рэжысуры БДАМ — набралі 72% галасоў «за» ад агульнай колькасці прададзеных на гэты спектакль білетаў. Так добра былі ўспрыняты і нязвыклая п’еса Івана Вырыпаева, і яе ўвасабленне рэжысёрам Таццянай Траяновіч, пазбаўленае ўсялякіх знешніх эфектаў накшталт прыгожых строяў ці лазерных шоу.

Сёлета ў трэндзе…

Ды ўсё ж пагаворым пра тое новае, што адкрыў фес­тиваль. Сёлета яго спектаклі дэманстраваліся на пяці пляцоўках. Да звыклых тэатральна-канцэртных залаў дадаўся Музей этнаграфіі, дзе праходзіў спектакль з Санкт-Пецярбурга «Жыццё за цара» Тэатра дзі Капуа (па імені яго рэжысёра — італьянца), прызнаны лабараторыяй маладых крытыкаў лепшым на форуме. Гэтую ж думку выказвалі і многія сталыя тэатразнаўцы. Вядома, такое рашэнне было прынята не адно з-за пляцоўкі, але само тое, што тэатр, як і іншыя віды мастацтваў, паступова «абжывае непрыстасаваныя памяшканні, выкарыстоўва ючы асаблівасці іх архітэкту ры і інтэр’ера, заслугоўвае ўвагі. Бо справа тут не толькі ў змене звыклага «месца дзеяння», але і ў той новай эстэтыцы, якая з гэтага вынікае. Тэатр імкнецца наблізіцца да гледача, зрабіць яго не назіральнікам, а сваім суразмоўцам. А яшчэ— закранаць тэмы, скіраваныя не толькі да орца, але і да розуму, каб узнікала жаданне працяглага далейшага аонсавання ўбачанага.

Звыклы катарсіс, які класікі прыпісвалі трагедыі, сёння распаўсюджваецца і на іншыя жанры. А галоўнае — нараджаецца тэндэнцыя гэткага «катарсіса на часавай адлегласці». Пэўна, выклікана гэта зменай сістэмы сучаснага мыслення, пра што ўсе ў адзін голас кажуць апошнім часам. Зразумела, б’юць трывогу. Бо на змену непарыўнага лагічнага ланцужка, калі з аднаго выцякае другое, з другога — трэцяе і гэтак далей, пасту­пова прыводзячы да кульмінацыі-ўзрушэння, прыходзіць іншае мыспенне — кліпавае. Яно заснавана на хуткай змене асобных, быццам бы не звязаных паміж сабой «пазлаў-карцінак», скласці якія ў агульнае цэлае павінен сам глядач. I на гэта, здараецца, патрэбен час — асабліва калі «дэталі мазаікі» надта нечаканыя, нязвыклыя. Затое завяршэнне гэтага працэсу складання і выклікае катарсіс, народжаны, такім чынам, не адно эмацыйнай хваляй, але і больш працяглым разумовым напружаннем.

Менавіта па такім прынцыпе былі пабудаваны зусім, здавалася б, адрозныя, нават увогуле супрацьлеглыя спектаклі: згаданае «Жыццё за цара», якое грунтуецца на дакументальных матэрыялах, звязаных з нарадавольцамі, і нашумелае «Інтэрв’ю з вядзьмаркамі» Беларускага дзяржаўнага тэатра лялек, таксама заснаванае на падборы асобных літаратурных фрагментаў і пастаўленае найталенавітым Яўгенам Карнягам.

Сярод тэатральных тэндэнцый, заўважаных «М.@rt.кантактам», — асаблівая «музычнасць» некаторых спектакляў, імкненне выкарыстаць увесь багаты патэнцыял чалавечага голасу, рэалізаваны цягам стагоддзяў у жанрах оперы, араторыі, камернай вакальнай лірыцы розных кірункаў, а таксама на стыку спеваў і размоў — ад псальмодый і старадаўніх оперных рэчытатываў-secco (сухіх) да бардаўскіх песен і сучас­нага рэпу. Замест змены візуальнага шэрагу (цягам спектакля ён можа практычна і не зрушвацца) нам прапануюць пастаянную змену слыхавых адчуванняў, багацце фонасферы. Можа, паўплываў і колішні радыётэатр, трансфармаваны ў модныя аўдыякнігі?

Дый цяперашняя драматургія часта засноўваецца не на традыцыйнай дыялагічнай структуры, а на звычайных літаратурных тэкстах, усё больш спектакляў ставіцца не паводле інсцэніровак, а паводле арыгінальнай про­зы. I такая разнастайнасць у падачы тэксту становіцца, з аднаго боку, драматургічнай неабходнасцю, з друго­га — дадатковым вытокам мастацкага асэнсавання. Дададзім, што менавіта ў такім кірунку рухаецца галоўны рэжысёр Магілёўскага абласнога драмтэатра Саўлюс Варнас, ствараючы пры гэтым сваю ўласную тэатральную эстэтыку, якая, з аднаго боку, застаецца «ў трэндзе», з іншага ж — збочвае з агульнага, шпацыра на вельмі прыкметную, прыцягальную аўтарскую сцяжынку.

Яшчэ адной новай рысай форуму (і, шырэй, усяго развіцця сучаснага тэатральнага мастацтва) стала імкненне да «трагедыйнай камедыі», як назвала прафесар Таццяна Арлова спек­такль «Бракаваныя людзі» Кіеўскага тэатра «Залатыя вароты» (рэжысёр — Стас Жыркоў, беларускі ўлюбёнец паспя сваёй пастаноўкі «Любові людзей» Дзмітрыя Багаслаўскага, прывезенай на II Маладзёжны тэатральны форум краін СНД, Балтыі і Грузіі). На маю думку, падобны кірунак можна было б азначыць крыху шырэй — канцэпцыйная камедыя. Бо пры ўсім індывідуальным почырку 29-гадовага ўкраінскага рэжысёра, які на­ват нашага Яўгена Карняга ўспрымае зусім іншым, «бо­льш старэйшым» пакаленнем, ягоныя пошукі цалкам упісваюцца ў жаданне сучасных пастаноўшчыкаў неяк пераадолець «нажніцы» паміж высокім і нізкім, эстэцтвам «для абраных» і маскультурай, а ўрэшце — паміж духоўнасцю і камерцыяй, што так актуальна для цяперашніх рэалій.

Што ж, спалучэнне высокіх трагічных нот з прыземлена побытавымі, з вулічна-кірмашовым нізавым гумарам было ўласціва і Шэкспіру (узгадайце хаця б кантрасныя погляды на каханне ў «Рамэа і Джуль­еце»). Але цяперашні сінтэз — крыху іншы: сапраўдная трагедыя, філасофскі аповед, глыбокая аўтарская канцэпцыя выкладаюцца не звыклай сур’ёзнай мовай, а адкрыта камічнымі сродкамі, ажио да клаўнады, ды зусім не сатырычнай. Смеху зале не сціхае — бы на добрай камедыі становішчаў. Асэнсаванне ж складанай канцэпцыі часцей прыпадае на «постсмехавы» І нават «посттэатральны» перыяд наведвання спектакля: рогат знік — розум працуе. Замест «горкага сме­ху» — добрая, спагадлівая усмешка (як даказалі навукоўцы, жарты стымулююць мысленчыя працэсы, невыпадкова шмат гумарыстаў нараджаецца сярод фізікаў, урачоў, прадстаўнікоў іншых высокаінтэлектуальных прафесій).

Звярніце ўвагу: камічныя сітуацыі, што выклікалі адпаведную рэакцыю публікі, прысутнічалі практычна ў кожным спектаклі форума. Гогалеўская «Шынель» з Сафіі была вырашана сінтэзам клаўнады з тэатрам лялек, пры гэтым атрымаўся не про­ста пераказ гісторыі маленькага чалавека, а літаральна ўвесь Гогаль у адным «Шынялі». Элементы мімічнай клаў-нады праніклі ў прывезеную з Чарнігава «Варшаўскую мелодыю» Зорына (праўда, не лепшым чынам). Было з чаго пасмяяцца і ў абсурдысцкай «Лысай спявачцы» Іанэска, : нават у лялечным увасабленні горкаўскай п’есы «На дне» (больш падрабязна пра гэты нашумелы спектакль Магілёўскага абласнога тэатра лялек у пастаноўцы найталенавітага Ігара Казакова — у адным з насгупных нумароў). Змяніліся і самі камедыі. Тая ж «Жаніцьба Бальзамінава» Астроўскага, перайменаваная ў «Мроі кахання» (Санкт-Пецярбургскі тэатр «Майстэрня» Рыгора Казлова), страціла рысы «камедыі нораваў» і ператварылася ў спектакль, поўны лірычных летуценняў і тонкай іроніі, памножанай на дабрыню, узнёсласць, высокую рамантыку. Дый раскрытыкаваная п’еса «Рэўнасць» Слапоўскага, пастаўленая Якавам Натапавым у Гомельскім гарадскім маладзёжным тэатры, мае філасофска-трагічнае «падвойнае дно».

Прычыны такой тэндэнцыі — самыя розныя. Тут і неабходнасць «змагацца» за гледача, дбаючы пра выкананне фінансавых ды іншых паказчыкаў, і стомленасць рэжыоэраў ад «камедый nonstop», якія ўсё больш ператвараюцца ў сумнае відовішча, і разумение нармальнай фізіялагічнай патрэбы чалавека ў «змене рэальнасці». Калі ў жыцці — спакойнае зацішша, арганізм прагне «шокавай тэрапіі», экстрыму. Калі ж, наадварот, адольвае трывога, мастацтва пачынае суцяшаць ды весяліць. Але смехавая культура павінна быць рознай — і цяперашнія пошукі ў гэтым кірунку як ніколі актуальныя. Ну, а «М.@rt.кантакт» дазваляе ўсё гэта заўважыць — дзякуй арганізатарам за іх нястомую працу, што мае вялікі плён.