Новая кнiга Iгара Пушкiна: сцвярджалася, што «Берлiн – сталiца нашай радзiмы»

Пiвуноў, Ю. Новая кнiга Iгара Пушкiна: сцвярджалася, што «Берлiн – сталiца нашай радзiмы» / Юрась Пiвуноў // Вечерний Могилев. — 2011. — 6 апреля. — С. 10.

У выдавецкім цэнтры Беларускага дзяржаўнага універсітэта надоечы выйшла чарговая кніга магілёўскага гісторыка Ігара Пушкіна. Манаграфія мае назву «Удзел нацыянальных меншасцей у грамадска-палітычным жыцці Савецкай Беларусі (1919 — 1990 гг.)».

Нагадаем чытачу, што Ігар Аляксандравіч ПУШКІН — кан­дидат гістарычных навук, дацэнт кафедры гуманітарных дысцыплін Магілёўскага дзяржаўнага універсітэта харчавання. Даследуе ўдзел нацыянальных меншасцей Беларусі ў грамадска-палітычным і культурным жыцці ў ХХ стагоддзі, мінулую і сучасную гісторыю Магілёва, антысавецкі ўзброены супраціў 1920 — 1930-х гадоў. Аўтар 4 манаграфій, 2 курсаў лекцый, больш чым 220 артыкулаў у навуковых выданнях Беларусі, Польшчы, Расіі, Чэхіі. Сааўтар7 кніг, укладальнік 6 зборнікаў наву­ковых прац.

Новае выданне адрасуецца на-вукоўцам, выкладчыкам і студэн-там, а таксама ўсім, хто цікавіцца айчыннай гісторыяй. У ім асвятля-ецца і аналізуецца ўдзел нацыя-нальных меншасцей у грамадска-палітычным жыцці Савецкай Бе­ларуси раскрыты арганізацыя і дзейнасць нацыянальна-палітычных аб’яднанняў, нацыянальна-культурнае жыццё ў пасляваенны час, удзел нацыянальных мен­шасцей у аб’яднаннях, якія складалі палітычную сістэму грамадства БССР, і ў складзе партыйна-дзяржаўнага кіраўніцтва; паказана становішча нацменшасцей у гады Другой сусветнай вайны.

Дэталёвы аналіз працы пакінем спецыялістам. Спынімся на тых звестках, якія будуць цікавыя, на мой погляд, простаму недасведчанаму чытачу. У кнізе шмат інфармацыі і пра штодзённае жыццё людзей. Напрыклад, аўтар піша аб грамадскіх настроях у асяродку гарадскога насельніцтва ў міжваенны час на прыкладзе Магілёўшчыны.

«Партыя — тэта тое ж самае дваранства»

Уцэлым, адзначае аўтар, на той час рабочыя і служачыя імкнуліся спакойна працаваць, будаваць сваю гаспадарку, выказваліся супраць вайны, чуткі аб якой перыядычна з’яўляліся і хвалявалі ўсё насельніцтва. Аднак органы ДПУ зафіксавалі сотні, тысячы фактаў незадаволенасці дзеяннямі ўладаў і створанай палітычнай сістэмай.

Напрыклад, інфармзводкі ДПУ за жнівень 1926-га і май 1927 года зафіксавалі масавае незадавальненне нізкімі заробкамі рабочых абутковай фабрыкі і завода «Пралетарый», фабрыкі «Спартак» (Шклоў), заводаў «Зара», «Звязда» і іншых. Рабочыя казалі: «… цэны на прадукты на рынку і іншыя тавары павялічыліся ў два разы, а зарплата стаіць на адным месцы».

Дакументы сведчаць, што ўтым жа 1926 годзе рабочы аднаго з прадпрыемстваў Аўдзееў вёў сярод рабочых агітацыю, што стары царскі час i наогул жыццё было лепей… А на шклоўскай фабрыцы «Спартак» падчас сходу рабочых у спрэчках выступіў служачы Радушкевіч, які заявіў, што «партыявылучае на адказныя пасады камуністаў, а тыя абкрадаюць дзяржаву», абураўся тым, што «калі чырвона-армеец скрадзе 5 пудоў кукурузы, дык яго расстрэльваюць, а калі член партыі скрадзе грошы, дык падчас суда прымаюць пад увагу яго розныя заслугі i яго апраўдваюць». Напрыканцы ён наогул зрабіў выснову, што «партыя — тэта тое ж самае дваранства».

Некалькі рабочых друкарні выказвалі думку, што ў хуткім часе будзе ў Расіі пераварот, бо камуністы ўжо падзяліліся на два лагеры i ладзяць адзін ад аднаго тайныя сходы. На заводзе «Звязда» рабочыя Клімаў і Дзелячка ў прысутнасці іншых рабочых выказваліся, што «ўлада давіць рабочых і што яна не адрозніваецца ад старых царскіх міністраў». Рабочыя таго ж завода Свіст, Мураўёў, Аверка казалі: «У Расіі цяпер і так малы ўраджай, а бальшавікі адпраўляюць хлеб за мяжу за пазыкі і на дапамогу замежным рабочым, адсюль цэны на хлеб у нас будуць павялічвацца, а расплачвацца нам прыйдзецца».

Яшчэ з выказванняў рабочых друкарні: «… партыя не дае рабо­чым магчымасці выбіраць у свае прафсаюзныя органы таго, каго жадаюць рабочыя, а насаджаюць партыйцаў… савецкая дзяржава бедная таму, што партыя паўсюль насаджае загадчыкамі партыйцаў, якія не разумеюць нічога ў справе і толькі атрымоўваюць вялікія заробкі, адсюль нашы прадпрыемcтвы толькі стратныя». Прычым пратэст выказваўся не толькі сло­вамi, але і дзеяннямі. У 1927 годзе, пасля таго як Троцкага і Зіноўева выключылі з КП(б), у клубе будаўнікоў знялі іх партрэты. Аднак рабо­чыя прынеслі і павесілі іх назад, па-пярэдзіўшы пры гэтым:«Калі хто пасмее зняць гэтыя партрэты, у таго здымем галаву — яны нашы абаронцы».

Як веруючыя змагаліся за Пасху

Аўтар адзначае, што ўсе свае «грамадска-палітычныя кампаніі» тагачасныя ўлады праводзілі як бы па ініцыятыве працоўных сходаў, але не заўсёды ўсё праходзіла «па сцэнарыі» (і прыводзіць яскравы прыклад — барацьбы рабочых шклоўскай фабрыкі «Спартак» за святкаванне Вялікадня (Пасхі). Да 1930 года «асобнымі днямі адпачынку» лічыліся найбольш шанаваныя ўасяроддзі веруючых-працоўных рэлігійныя святы. У канцы 1920-х, змагаючыся з рэлігійнымі пачуццямі людзей, улады спрабавалі адмяніць гэтыя дні адпачынку. Першым крокам стала спроба пераносіць іх на іншыя дні, такім чынам прымушаючы вернікаў праца­ваць у рэлігійныя святы…

У красавіку 1927 года на фабры­цы «Спартак» быў скліканы сход, на парадку дня якога было адно пытанне — аб святкаванні Пасхі.

Кіраўніцтва выказвалася за тое, каб святкавання не было і перанесці яго на 3 мая. Напярэдадні сходу сярод членаў фабкома адбыўся раскол. Большасць выступала за святкаванне Пасхі. Калі на дэлегацкім сходзе старшыня фабкома Несцяровіч прапанаваў перанесці святкаванне Пасхі на 3 мая, прысутныя сталі абурацца. Выступіў рабочы Сямён Свірыдэнка: «Наш фабком большасцю галасоў пастанавіў Пасху святкаваць, таму не можа быць размовы аб яе несвяткаванні, магчыма, тут вы і пастановіце не святкаваць Пасху, але мы ўсё роўна на гэтым не супакоімся і склічам канферэнцыю, на якой пастановім так, як тэта хочацца нам — большасці». 3 натоўпу рабочых выкрыквалі: «Да, правільна». Затым выступіў рабочы Пётр Сідараў: «Мы ве­даем, што ўсе камуністы нас толькі эксплуатуюць і жывуць за наш кошт, для нас усё роўна, як пастановіць дэлегацкі сход, а святкаваць мы будзем і на працу на Пасху не пойдзем». Урэшце, у святочны дзень фабрыка не працавала…

«Бог іх пакарае за здзек з праваслаўнага народа»

20 ліпеня 1926 года памёр Ф.Дзяржынскі. Па ўсёй краіне праходзілі жалобныя мітынгі, сходы. Улады адзначалі, што сярод членаў КПБ, камсамольцаў і свядомай часткі працоўных смерць выклікала пачуццё страты аднаго з лепшых правадыроў рэвалюцыі, сярод служачых — раўнадушша, а сярод пэўнай часткі насельніцтва (мяшчан) — яўную злараднасць.

У прыватнасці, на Магілёўшчыне былі зафіксаваны наступныя антысавецкія выказванні гарадскога насельніцтва: «У хуткім часе бальшавіцкія заправілы адзін за адным перадохнуць усе, Бог іх пакарае за здзек з праваслаўнага народа і праліццё крыві ім не пройдзе дарам», «галоўны вінаваты ўсяго гора і няшчасцяў Ленін памёр, за ім Фрунзэ, а цяпер па­мёр галоўны савецкі кат—Дзяржынскі, а за ім чарга Троцкага і ўсіх астатніх, а маладыя камуністы самі па сабе распадуцца. Смерць главароў набліжае да скону існаванне бальшавіцка-рабаўнічай у лады», «адзін чорт памёр, пятнаццаць зой-муць яго месца»…

«Яўрэям добра жывецца, яны займаюць лепшыя ласады…»

У манаграфіі Ігар Пушкін таксама адзначае: «Існавала напружанне іў сферы міжнацыянальных адносін. Для часткі гараджан быў характер­ны пэўны антысемітызм, які савец­кай уладаю ўвязваўся з антысавецкай агітацыяй». Рабочыя Магілёва, Бабруйска, Шклова, Асіповіч, Свіслачы абвінавачвалі савецкую ўладу ў тым, што яна давала шмат прывілеяў яўрэям. Было вельмі шмат выказванняў накшталт: «Яўрэям добра жывецца, яны займа­юць лепшыя пасады, улада iм больш дапамагае».

Аўтар прыводзіць цікавую інфармацыю з ліста Бабруйскага гаркама КП(б)Б у ячэйку лесазавода №7 (1926 г.): «У гаркаме маюцца звесткі, што на вашым эаводзе каля тэлефоннага апарата была вывешана аб’ява, што размаўляць па тэлефоне на яўрэйскай мове забараняецца. У сувязі з гэтым гаркам прапаноўвае вам тэрмінова даць тлумачэнне, чыя тэта была ініцыятыва, кім вывешана аб’ява, як на тэта рэагавала ячэйка i чаму вам аб гэтым выпадку не было паведамлена ў гаркам».

Магілёў: жыццё лад акупацыяй

Думаю, зацікавяць чытача i некаторыя звесткі пра паўсядзённае жыццё гараджан ва ўмовах гітлераўскай акупацыі. Напрыклад, усё працаздольнае насельніцтва гора-да (з 16 год) павінна было працаваць. Пенсіянеры са снежня 1941 года атрымоўвалі штомесяц дапамогу (каля 50 рублёў). Для тых, хто не атрымаў працу на прадпрыемствах, арганізоўваліся грамадскія работы. Разлік за выкананую пра­цу з імі рабіўся штодзень. Крыху статыстыкі пра насельніцтва. Магілёўскія яўрэі павінны былі пражываць натэрыторыі гета і падлягалі поўнамузнішчэнню. І.Пушкін прыводзіць звесткі аб тым, што на тэрыторыі Магілёва было знішчана каля 10-12 тысяч яўрэяў, адначасова згадваючы і лічбу доктара гістарычных навук Э.Іофе — 14 тысяч. Згодна з перапісам неяўрэйскага насельніцтва, у Магілёве на 1.10.1941 г. жылі 47 048 чалавек.

Падчас акупацыі ў горадзе працавалі наступныя прадпрыемствы і ўстановы: завод газіраванай вады, півавараны завод (200 чалавек), чыгунка, трубаліцейны завод, за­вод «Дзімітрава», шаўковая фабрыка, гарбарны завод, лесахімзавод, аўтарамонтны, цагляна-дахоўны завод «Днепр», мэблева-сталярная фабрыка, косцеклеявы завод, пяць цагельняў, мясакамбінат, торфазавод, ТЭЦ (на іх працавала ад 20 да 300 чалавек на кожным), гарадская бібліятэка (з 1.03.42 г.), 8 школ, рамесніцкае і будаўнічае вучылішчы, 7 сталовых, 10 прыватных кавярняў, 11 цырульняў, 3 лазні, гарадскі тэатр, бальніца, паліклініка з філіяламі, дыспансеры (сухотны і венерычны), санітарна-эпідэмічная станцыя, хлебапякарні, аптэкі.

У 1942-1943 гг. у Магілёве ўрачыста святкавалі: 1 мая — свята працы, 22 чэрвеня — дзень вызвалення ад бальшавізму, у школах ладзіліся «навагоднія ёлкі». У школьных праграмах адсутнічаў такі прадмет, як «гісторыя». Сцвярджалася, што «Берлін — сталіца нашайрадзімы». Пры вывучэнні твораў рускай літаратуры з дарэвалюцыйных паэтаў і пісьменнікаў у школьных прагра­мах былі шырока прадстаўлены ўсе без выключэння класікі, а з савецкіх дазваляўся толькі «Ціхі Дон» М.Шолахава. Пабеларускай літаратуры ў праграме засталося вывучэнне твораў М. Багдановіча, Я.Купалы, Я.Коласа, Ядзвігіна Ш., Ц.Гартнага, К.Буйло ды іншых.

Цяжка ў тое паверыць, але ж было нават 7 клубаў, дзе ладзілі-ся «танцы» для моладзі, а ў кінатэатрах «Зорька» і «Луч» дэманстраваліся кінафільмы. Магілёўскі драмтэатр паказаў гледачам 142 спектаклі. Театральная трупа з 18 артыстаў здзейсніла 15 буйных пастановак на рускай мове, сярод якіх: «Коварство и любовь», «Без вины виноватые», «Хозяйка гос­тиницы», «Свадьба Кречинского», «Гроза», «Бесприданница»… Прычым білеты на вечаровыя спектаклі з’яўляліся адначасова …пропускамі пасля каменданцкай гадзіны.

Акупацыйныя ўлады дазволілі правядзенне набажэнстваў у шэ­рагу хрысціянскіх храмаў, якія былі гвалтоўна зачынены ў 1930-я гады. У горадзе дзейнічалі Трох-свяціцельскі кафедральны сабор, Барыса-Глебская царква, Петра-Паўлаўская царква, Іона-Багаслоўская царква на Машэкаўскіх могілках, праваслаўная царк­ва на Успенскіх могілках, рыма-каталіцкі касцёл. У 1942 год­зе у горадзе налічвалася 8 святароў і дыяканаў. Праваслаўны архіепіскап Магілёўскі і Мсціслаўскі Філафей браў актыўны ўдзел у Мінскім саборы епіскапаў Беларускай Праваслаўнай царквы (11-17.05.1944 г.).

На вуліцах горада з 6.30 да 21 гадзіны праз гукаўзмацняльнікі вялося вяшчанне мясцовага радыё. Аўтар даследвання прыводзіць праграму радыё за 28-30 чэрвеня 1943 года, у якой, у прыватнасці: тры разы на дзень весткі і навіны, му­зыка, выступленні магілёўскіх хораў, даклады і паведамленні на эканамічную тэматыку, нарысы аб пісьменніках (аб Ф.Дастаеўскім), канцэрты, антыяўрэйская прапаганда, цыкл пере­дач пра носьбітаў еўрапейскай куль­туры (пра Лопе дэ Вега), перадачы для сялян, аб прыродаўзнаўстве («У глыбінях мора»), дзіцячыя перадачы, сімфанічная музыка, «Тэатр ля мікрафона» і г.д.

* * *

Ёсць у кнізе гісторыка Пушкіна і гэткія раздзелы, як «Уклад нацыянальных меншасцей Беларусі ў перамогу над гітлерызмам», «Нацыянальныя меншасці ў дзейнасці партыйна-дзяржаўнага кіраўніцтва Беларусі (1945-1990 гг.)» ды іншыя цікавыя звесткі. Наклад манаграфіі абмежаваны, але пры жаданні кнігу можна будзе адшукаць у бібліятэцы.