Анталогія літаратурнай Магілёўшчыны

Клімуць, Я. Анталогія літаратурнай Магілёўшчыны /Яраслаў Клімуць // Могилевская правда. — 1998. — 10 марта.

Родам Сяргей Грахоўскі з мястэчка Нобель, якое зараз увахо- дзіць у склад Ровенскай вобласці. У час першай сусветнай вайны маці з малым сынам перееха­ла на радзіму, у Глуск, дзе і прайшлі дзіцячыя і юнацкія гады будучага паэта.

Потым была Глуская сямігодка,Бабруйскі дрэваапрацоўчы камбінат. У той час у Бабруиску была : даволі актыўная пісьменніцкая ! трупа, якую аб’яднаў Міхась  Лынькоў. I С. Грахоўскі, далучаны да літаратурнай творчасці яшчэ ў школе, актыўна ўключыў- ся ў творчае жыццё. У Бабруйску тады жылі А. Зарыцкі, Ц. Крысько (В. Вітка), X. Шынклер, Я. Скрыган.

У 1931 годзе С. Грахоўскі пераехаў у Мінск, дзе ўжо былі і яго многія калегі. Спачатку працаваў карэктарам у Дзяржвыдавецтве, затым у газеце «Чырвоная змена’’, адначасова ў вячэрні час вучыўся на газетна-выдавецкім аддзяленні літаратурнага факультэта вышэйшага педагагічнага інстытута. 3 1935 года стаў працаваць на Беларускім радыё. А праз год Сяр­гей Іванавіч быў беспадстаўна арыштаваны і на дзесяць гадоў адарваны ад творчай працы. Але яму пашанцавала: застаўся жы- вым. Дзесяць гадоў працаваў на лесапавале ў Горкаўскай воблас- ці. Пасля вярнууся ў Беларусь, настаўнічаў, але неўзабаве зноў быў арыштаваны і высланы на бестэрміновае пасяленне ў Нова- сібірскую вобласць. Канчаткова рэабілітаваны ён быў толькі ў 1956 годзе. Зноў вярнуўся ў Мінск, пра- цаваў на радыё. Гэтыя гады бяс- праўя і здзекаў над чалавекам ён у другой палове васьмідзесятых па-мастацку выклаў у аповесцях “Такія сінія снягі», “Зона маўчання”, «3 воўчым білетам”.

Але галоўнае прызванне С. Гра- хоўскага — паээія. Першы верш ён надрукаваў яшчэ школьнікам у га­зеце «Беларускі піянер». А першы зборнік паэт выдаў толькі праз трыццаць два гады. Томік вершаў “Дзень нараджэння” сапраўды стау другім нараджэннем паэта Сяргея Грахоўскага.

Яго паэзія вызначаецца свет- ласцю, жыццесцвярджальным па- фасам. У творах, што былі напіса- ны за тры дзесяцігоддзі пасля вяртання, не адбілася горыч пакут. Можа нават скпасціся ўражанне, што ўсё жыццё паэта было радасным і бестурботным. Шматлікая пейзажная лірыка выяўляе прыга- жосць роднага краю, хараство душы чалавека, гармонію ва ўзаемаадносінах чалавека і прыроды. Тлумачэнне можам знайсці ў псі- халогіі чалавека, што прайшоў го­рыч ГУЛАГаў. На ўсё жыццё уела- ся ў памяць адчуванне бяды, пат- рэбы жыць асцярожна. Відаць, таму і катаклізмы часу не прары- валіся ў верш паэта…

Горкі вопыт ад людской і дзяр- жаўнай несправядлівасці знаходзіць сваё выяўленне толькі на пе­реломе васьмідзесятых-дзевянос- тых гадоў. Паэт урэшце паспраба- ваў асэнсаваць, у якім супярэчлі- вым і драматычным грамадстве мы жылі.

Сёння паэзія Сяргея Грахоўска- га набыла новае гучанне, у ёй вы- разна выяўлена асуджэнне тата- літарызму, папярэджанне ўсім, хто яшчэ прагне чапавечай крыві, аб няўмольнасці пакарання за здзейсненыя злачынствы.

Вынік

Жыццё на дробязь размяняў, На мітусню, папрокі,

апраўданні,

I непрыкметна дзень за

днём мінаў,

Гады знікалі, як знікаюць

здані.

Я ў абяцанні верыў і не верыў, Злачынствы выпадковасцю лічыў,

I ў ачмурэнні ўсеагульным

звера

Да праведнікаў мудрых

далучыў.

Я не ўяўляю, што такое

радасць,

Хоць завяршаю ўжо жыццёвы круг,

Але засвоіў, дзе хлусня і

здрада,

Хто ненадзейны, хто

сапраўдны друг.

Магчыма, не паспею

азірнуцца, Хоць ведаю, што за плячыма жах

I што назад ніколі не

вярнуцца,

А спераду — ўсяго

апошні шлях. Па ім адыдзе і мая бяда, і толькі непражытага шкада.